Mijn zoon die binnenkort 18 word!

Rommelt het in je familie of juist niet?

Mijn zoon die binnenkort 18 word!

Berichtdoor anita45 op 18 mei 2009, 08:24

Wat een feest denk je dan , 18 jaar je word dan volwassen beschouwd.
Je mag stemmen,
Je mag naar clubs vanaf 18 jaar,
je mag een biertje drinken.
YESSS!! ouders zien hun pupil, dan met andere ogen, ze worden serieuzer genomen.

MAAR JE MAG NOG VEEEL MEEEERR!
Zo spreekt men niet meer over de KInderbijslag maar over een basisbeurs.
Wat inhoudt dat je( het kind) ruim drie maanden van tevoren, je moet aanmelden bij de zogeheten IBGROEP.
Wat geheel online dient te gebeuren en niets telefonisch kan wanneer dingen niet kloppen, dat houdt weer in dat je( je kind want het staat op naam) eerst een DiGID code dient aan te vragen, wil je ( het kind)uberhaupt je kunnen aanmelden bij die groep. En dat allemaal omdat je zoon 18 jaar word en als volwassenen behandeld word. Zoek het maar uit, 18 jarige!
Ok waauww staat Hip en vol aanzien Je krijgt een basisbeurs. Alsof je een 1 of andere hoge studie aan het doen bent. Maar niets is minder waar, een gewone middelbaar beroepsopleiding scholier, die verpilcht is tot zijn 18 jaar op school te zitten. niets vrijwillig>
Ja hij doet gewoon 2 jarig middelbaar beroepsonderwijs, praktisch gericht .

Maar er zit nog meer aanvast, omdat je 18 jaar word, ben je verplicht om voor je eigen ziektekosten verzekering op te draaien :shock: :shock: :shock: je gaat terstond hup van je ouders hun ziektepolis af, je bent immers volwassen niet waar.

Daarnaast dien je ook een formulier aan te vragen Uhhe gekkie anita veeelll te ouwerwets je gaat naar online belasting.nl om daar een formulier in te vullen met behulp van je digid code voor een zorgtoeslag. ( en weer op naam van het kind)
En dat weer alleen omdat je 18 jaar bent geworden dus volwassen.

Het kosten plaatje .... te bizar voor woorden
ik tel op
1 ze moeten tot hun 18de jaar op school zitten.
2 ze moeten een basisbeurs aanvragen,
3 ze moeten een zorg toeslag aanvragen,
4 ze moeten een ziektekosten verzekering aanvragen voor hun zelf,

BASISBEURS voor thuis wonende onder ons 73 euro per maand
zorg toeslag 45 euro per maand
ziektekosten verzekering 102 euro per maan'd

ik ben geen rekenwonder echt niet
maar mijn kind levert per 3 maanden 59 euro in op zijn kinderbijslag die hij had
kinderen tot 18 jaar gratis mee verzekerd

een schoolgaand kind van af 18 jaar moet dus bijwerken, om zijn school, te betalen, om zijn evt kleding te betalen, om zijn versnaperingen te betalen om zijn benzine van zijn TOMOS te betalen,

JAAAHOERA ze zijn volwassen !!
maar eigenlijk nog schoolgaande kinderen

Anita krabt zich op het hoofd

TOEN deze dame 18 jaar werd ik werkte al, Toen deze dame 18 jaar werd was ik trots op mijn pasje van de ziekenfonds en ik hoefde alleen 4 gulden te vbetalen voor een aanvullende verzekering
Toen ik 18 jaar werd, kon ik een studie financiering krijgen, van 1200 gulden om evt studie kosten van te betalen.

en zeg nu niet tjaa anita dat was toen
want dat weet ik ook wel,
maar ik keek uit naar mijn 18de verjaardag,
ik heb veel jongelui om mij heen die nu op het punt staan 18 te worden
en allen denken werd ik nog maar 16 jaar

8-)
anita45

Re: Mijn zoon die binnenkort 18 word!

Berichtdoor MirandaO op 18 mei 2009, 22:06

Te bizar voor woorden eigenlijk. En dan vinden sommige mensen het gek dat jongeren
in de problemen komen financieel.

Gewoon de leeftijd opschroeven naar 21 of 23 jaar om ze "volwassen" te noemen.
Maar ja das mijn idee ;)
MirandaO

Berichtdoor anita45 op 19 mei 2009, 07:39

Het meest bizarre vind ik daarbij ook nog eens dat er zoveel ouderen mensen van mijn generatie en ouder afgeven op de jeugd.. Jaa duhhh logisch dat de jongeren van die leeftijd cat frust zijn en raken.. ze beginnen als ze willen door studeren met schuld... hoe kan je nu als je al schuld opbouwt nog beginnen aan een gewoon nestje al zijt het alleen ... logisch dat velen al gaan samenwonen.. dus nee geef niet altijd de schuld en afgeef moppergedrag alsof de jeugd zo slecht is...

dit onder voorbehoud er zullen er altijd bij zijn die ontsporen, maar die had je ook toen ik jongvolwassen was... dat zal altijd wel zo blijven..
anita45

Berichtdoor Merel op 20 mei 2009, 16:17

Je kan ook een aanvullende beurs aanvragen.
Dan wordt er gekeken naar het verzamel inkomen van de ouders.
Dat kan ook best de moeite zijn hoor.
Niet geschoten altijd mis.
Let er ook op, dat het IB er een handje van heeft om er ONGEVRAAGD een lening bij te doen.
Dan denkt je kind (wat dat is het inderdaad nog ...) jippie ik 'krijg' geld.
Dat heb ik met mijn dochter (nu 23) meegemaakt. Ze moest toen weer aan de bel gaan hangen om dat terug te draaien.

Een bijbaantje hebben mijn kinderen altijd gehad. Daar vind ik persoonlijk niks mis mee.

Die zorgverzekering hakt er inderdaad behoorlijk in.
Die heb ik toen maar voor mijn rekening genomen, tsjaa...
Merel

Berichtdoor MirandaO op 20 mei 2009, 19:31

Ik heb er nog niet mee te maken eigenlijk maar als ik dit allemaal zo lees staat me nog aardig
wat te wachten.

De oudste is nu net 2 jaar dus van studeren voorlopig nog geen sprake, maar volgens mij is starten
met sparen vanaf de geboorte echt geen slecht idee voor hun studie.

We hebben daar wel aangedacht hoor maar ik wilde niet dat z'n spaargeld opging alleen aan een studie
dus we hebben besloten 2 spaarrekeningen te openen. 1 voor de studie en 1 voor euhhh ja waar ze het voor willen gebruiken zolang t maar niet over de balk gesmeten gaat worden.
MirandaO

Berichtdoor anita45 op 21 mei 2009, 06:56

Merel schreef:Je kan ook een aanvullende beurs aanvragen.
Dan wordt er gekeken naar het verzamel inkomen van de ouders.
Dat kan ook best de moeite zijn hoor.
Niet geschoten altijd mis.
Let er ook op, dat het IB er een handje van heeft om er ONGEVRAAGD een lening bij te doen.
Dan denkt je kind (wat dat is het inderdaad nog ...) jippie ik 'krijg' geld.
Dat heb ik met mijn dochter (nu 23) meegemaakt. Ze moest toen weer aan de bel gaan hangen om dat terug te draaien.

Een bijbaantje hebben mijn kinderen altijd gehad. Daar vind ik persoonlijk niks mis mee.

Die zorgverzekering hakt er inderdaad behoorlijk in.
Die heb ik toen maar voor mijn rekening genomen, tsjaa...

Merel?

Kijk dat bedoel ik nu dankjewel voor de alerte tip.. zo komen we er wel
Ik heb niets tegen een bijbaantje. de mijne draait al bij banen van af zijn 14de jaar..
maar het ging niet alleen om mijn kind maar om alle kinderen die 18 jaar worden, en wat voor bureaucratie er om de hoek kwam en komt kijken...

Ik schreef dit over de kromheid aan regeltjes binnen dit land

niet meer en niet minder

Miranda tegen die tijd dat jou kids die leeftijd hebben zijn de regels weer anders,
,maar een spaarpotje als je dat kan missen per maand is nooit weg gegooid. voor later
anita45

Berichtdoor Merel op 21 mei 2009, 14:15

Anita. Ik praat nu over een paar jaar geleden.
Mijn dochter kwam er op haar 18e ook niet uit hoor. Daar hielp ik haar bij.
De regeltjes én de kosten. In de wir-war van alle formulieren en toestanden.

Mijn dochter heeft 2 jaar geleden (via eerst MBO) haar HBO diploma gehaald.
Ik weet nog dat er toen pas gekeken werd of de studiebeurs en de aanvullende beurs (ze noemde het prestatie beurs) omgezet werd in een gift.
Het blijft dus, zeg maar een schuld, maar na het behalen van je diploma (binnen een bepaalde tijd, daar zijn regels voor) werd je schuld omgezet in een gift.
Dat is eigenlijk wel logisch. Om de 'eeuwige student' tegen te gaan. En om opleiding 'hoppers' te ontmoedigen.

Maar dat kan inmiddels allemaal wel weer veranderd zijn. Je moet goed op de hoogte blijven.

Let op, ik heb het nu niet over die aparte lening van de IBgroep! Die moet je altijd terugbetalen!
Merel

Berichtdoor anita45 op 22 mei 2009, 08:30

Merel dat staat ook idd in de brochure die je binnen krijgt erover.
ook trouwens dat al die tijd recht heb op een ov kaart.
Er staat letterlijk dat je binnen tien jaar die studie met diploma en al afgerond dient te hebben en dat word het idd een gift..Idd om het hoppen tegen te gaan.

we komen er wel uit .
Laat hij maar eerst de MBo afronden. hij gaat het laatste jaar in deze aankomende sept.
Hij heeft al tien keer het bijltje erbij neer willen gooien, niet omdat de studie zoooooooo giga zwaar is , juist het tegen overgestelde, met twee vingers in zijn neus. omdat hij vmbo basis heeft , kan je niet doorstromen naar nivo 3 maar eerst dien je nivo twee te hebben. dat al 1
2 het sluit geheel niet aan wat hij wil, hij zit zorg en welzijn . maar ze kijgen het meest les in zorg en niet in welzijn .. Dus hij heeft de school al menig maal op stelten gezet aangaande stageplek, hij heeft het zelf voor elkaar gekregen dat hij nu in een jeugdhonk stage loopt, hij wil sociaal pedagogisch medewerker worden.. dus JA ! eerst dus nivo 2 en vanuit daar nivo 3 in welzijn.
Door zijn doorzettingsvermogen en gewoon ergg brutaal jeughonken aan te spreken , heeft hij een stage plek. waar hij middels zijn stage met probleemjongeren werkt.. hij maakt zijn stageopdrachten , naar behoren en heeft het zelfs nu voor elkaar dat hij volgend jaar bij criminele jongerzorg terecht kan. terwijl zijn lessen gaan over hoe verzorg je een baby, en hoe was je een demente bejaarde..

:mrgreen: :roll: :P
Maar ons hoor je verder niet hoor! :lol:
anita45

Berichtdoor Merel op 22 mei 2009, 13:36

Nou Anita, die zoon van jou komt er wel hoor. :lol:
Inderdaad lachen, lessen die over baby's en bejaarden gaan. ;)

Mijn dochter wilde onderwijzeres worden. Maar Havo was gewoon nét iets te hoog gegrepen. Vooral qua wiskunde.
Maar via de mbo opleiding Onderwijsassistent tóch op de Pabo terecht gekomen.
Ze deed er dan wel een jaar langer over dan de havo meiden, maar ze heeft het toch maar voor elkaar gekregen. Met een schat aan stage ervaringen ....
Dat vind ik van het huidige onderwijs wel weer mooi hoor.
Het duurt misschien wat langer (en die tijd hebben ze dan ook wel nodig), maar ze kunnen stapje voor stapje tóch een doel bereiken.
Merel

Berichtdoor anita45 op 23 mei 2009, 06:31

Waauww Merel heerlijk. dat ze toch de Pabo heeft gedaan en onderwijzer is geworden. en juist door de schat met ervaringen maakt haar een andere onderwijzeres denk ik dan maar.

Die van mij komt er wel, wat hij wil bereiken, Hij heeft dat doel.al duurt het idd iets langer! :mrgreen:
anita45

Keer terug naar Familie